در حال بارگیری...

اجزای اصلی تشکیل دهنده آسانسور چیست؟

مقالات

در این مقاله سعی کرده ایم که اجزای اصلی تشکیل دهنده آسانسور را به همراه کارآیی هر کدام شرح دهیم تا با هر یک از اجزای آسانسور به خوبی آشنا شوید.به طور کلی اجزای آسانسور زیاد است اما اجزای اصلی آسانسور شامل 7 بخش زیر است.

سیستم حرکتی

از  اجزای اصلی تشکیل دهنده آسانسور سیستم حرکتی است که شامل موتورهای گیربکس است. آسانسور 1 بهترین موتورها را از برترین تولیدکنندگان آسانسور تهیه کرده که در اختیار شما قرار خواهد داد. موتورهای که ساخت کشورهای اروپایی چون ایتالیا و آلمان است.

کابین

کابین نیز یکی دیگر از اجزای آسانسور است که دارای در است و اشخاص یا بار درون کابین گذاشته خواهند شد و کنترل حرکت کابین از درون توسط اشخاص صورت خواهد گرفت. تزئین هر کابین طبق نوع آسانسور متفاوت است و ممکن است از جنس ورقه های رنگی کوره ای، فرومیکا، استیل و یا شیشه باشد.

تابلوفرمان

ریل های آسانسور دارای جنس سختی هستند که به وسیله ریل ها وزنه تعادل و کابین کنترل و هدایت خواهد شد. اتصالات آسانسور باید نیروهای که بر اثر ترمز یا پیچ به وجود خواهد آمد را تحمل کند.

سیم بکسل

سیم بکسل مجموعه ای از تارهای فولادی پیچیده شده است و وظیفه منتقل کردن انرژی موتور گیربکس برای به حرکت درآوردن کابین را بر عهده دارد.

تراول کابل

عملکرد دستگاه را بین اجزای آسانسور منتقل خواهد کرد.

درهای طبقات

اندازه درها بر حسب نوع و محیط آسانسور متغیر خواهد بود.

اجزای عمومی تشکیل دهنده دستگاه آسانسور

اجزای عمومی تشکیل دهنده دستگاه آسانسور

 

هر چند که صنعت آسانسور، صنعت جدیدی نیست اما هنوز بیشتر مردم روی آسانسور شناخت زیادی را ندارند. حتی افراد شاغل در صنعت ساختمان سازی یا استفاده کنندگان آسانسور نیز در مورد آسانسور چندان شناختی را ندارند. در ادامه مقاله با رو کردن اجزای آسانسور و توضیح در مورد هر کدام از اجزا ( به صورت محدود ) شما را بیشتر با آسانسور آشنا خواهیم کرد. ( هر چند که بخش های گفته شده چندان به عنوان اجزای بین اجزای آسانسور قرار ندارند اما بهتر است با اصطلاحات زیر آشنا شوید. )

چاه آسانسور

چاه آسانسور یک تونل عمودی بوده و آسانسور در درون چاه آسانسور حرکت خواهد کرد. خود چاه آسانسور دارای سه بخش چاله آسانسور، مسیر تراول و فضای بالا سری است.

فلایول

در صورت گیر کردن آسانسور افراد حاضر در آسانسور قادر به خارج شدن نیستند و برای جابه جای افراد درون کابین در مواقع گفته شده به کمک فلایول امکان پذیر خواهد شد. علاوه بر عملکرد گفته شده فلایول برای توقف نرم و کنترل قسمت گشتاور مادون نیز کاربرد دارد.

درزبان

درزبان یا فلکه اصلی، سیم بکسل ها را خواهند کشید یا به عبارتی سیم بکسل ها در داخل درزبان قرار گرفته و با چرخیدن حرکت خواهند کرد که موجب حرکت کردن سیم بکسل خواهد شد.از دیگر اجزا و قطعات آسانسور باید به گاورنر، کابین، درها، ریل ها، کفشک ها، کابل متحرک، ضربه گیر، مگنت دربازکن، باکس ریویزیون، فن، اتصالات و غیره اشاره کرد.
 

اجزای کلی یک دستگاه آسانسور

اجزای کلی یک دستگاه آسانسور

 

موتور

موتور برقی چندفازه که قدرتش بالای 5/3 وات است و نوع دیگر موتور، موتورهای  dc است که قبلا کاربرد زیادی داشته است. موتور وظظیفه حمل اشخاص را بر عهده دارد یعنی موتور وزنه و کابین را به هم بسته است.

ترمز

سیستم ترمز متشکل از سیم پیچ، بازو، لنت و هسته است. سیستم ترمز روی موتور قرار دارد و زمانی ترمز آزاد خواهد شد آسانسور به حرکت در خواهد آمد.

دربازکن خودکار

آسانسورها دارای دو نوع در، در لولایی و خودکار ( در انواع مختلف ) هستند. درهای لولایی یا معمولی به وسیله سیم پیچ و هسته روی کابین اجرا خواهند شد و در آسانسور را باز خواهند کرد. زمان حرکت ولتاژ وارده به سیم پیچ باعث جمع کردن بازوی کمان آسانسور شده و در نتیجه با بازوها برخورد نخواهد کرد. در آسانسورهای دارای درهای خودکار یا اتوماتیک باز شدن و بسته شدن در به وسیله موتور برقی صورت خواهد گرفت.

ریویزیون

سیستمی که به سرویسکار و تعمیرکار ربط دارد یعنی در زمان شستی ها کار نکند و فقط بتوان از رو کابین را کنترل کرد و سیستم های که دارای دو شستی هستند حرکات عمودی را بر عهده دارند. ریویزیون باعث سرعت کم آسانسور در زمان سرویس و تعمیر برای امنیت بیشتر سرویسکار خواهد بود. ریوزیون برای تعیمر درون چاهک، عوض کردن سیم کشی، سنسورها و غیره کاربرد دارد.

سیم بکسل

تعداد سیم بکسل ها با توجه به نوع، سنگینی کابین و قطر کابین مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اگر بیش از حد از سیم بکسل استفاده کرد اصطکاک زیادی به وجود خواهد آمد اما سبب خوردگی نخواهد شد.

تراول کابل

تراول کابل یک کابل وصل شده به تابلوفرمان و زیر کابین است و وظیفه ایجاد ارتباط میان کابین و مدار را بر عهده دارد. هر چه تراول کابل کمتر باشد هزینه نصب کمتر خواهد شد. اما توجه داشته باشید که کم شدن تراول کابل ( کمتر از 12 رشته ) سبب گره خوردن تراول کابل خواهد شد. در درون تراول کابل از نخ نایلونی استفاده شده که موجب استقامت و بیشتر شدن عمر تراول کابل خواهد شد.

ترمزها

اگر برق آسانسور به صورت ناگهانی قطع شود ترمز آسانسور به شکل خودکار عمل خواهد کرد.

سیستم محرکه آسانسور

هر آسانسور دارای سیستم محرکه است و به دو صورت حرکت آسانسور صورت خواهد گرفت و آسانسور باید ترمزش فعال باشد تا باعث توقف ترمز شود.

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق باعث معلق شدن وزنه های تعادل با کابین  به وسیله سیم بکسل بوده که به بالای چارچوب آسانسور وصل شده است. سیستم تعلیق وسیله ای خودکار برای تنظیم سیم بکسل است که با عملکرد متعادل سازی خود، اجزای آسانسور را نگه خواهد داشت.

وزنه تعادل

وزنه تعادل باعث تعادل سنگینی کابین ( که توسط مسافران و بار ایجاد شده ) است.

ریل ها

ریل ها وظیفه هدایت کابین، هدایت وزنه تعادل، مانع از بروز نوسانات، متوقف کردن کابین را بر عهده دارند.

کفشک

تعادل وزنه و کابین به وسیله کفشک وصل شده به شاسی ایجاد خواهد شد و دو نوع کفشک به نام کفشک لغزشی و غلطکی برای آسانسور وجود دارد.

گاورنر

گاورنر در قسمت موتورخانه قرار گرفته است. زمانی که سرعت آسانسور باعث فعال کردن گاورنر شود گاورنر باعث نگه داشتن سیم بکسل و فعال شدن سیستم ایمنی خواهد شد.

پاراشوت

سیستم ایمنی یا پاراشوت برای ایمنی بار و اشخاص است که به وسیله یک زنجیر فعال است. وزنه تعادل هنگامی مجهز به اراشوت خواهد شد که در طبقه پایین آسانسور در واحد مسکونی قرار داشته باشد.

ضربه گیر

از دیگر اجزای یک آسانسور ضربه گیر است که انواع مختلفی را دارد.

  • درها
  • کابل کشی
  • اتاق ماشین آلات
  • محرک استوانه ای
  • موتورهای پیچیده به کابل
  • کابل های دارای سیم
  • انواع موتورها
  • پوشش آسانسور
  • اتصالات
  • کابین


نیز از دیگر اجزا و قطعات آسانسور هستند. برای تهیه هر یک از اجزای آسانسور بهتر است با آسانسور 1 هماهنگ کنید تا بتوانید اجزا و قطعات باکیفیت را برای آسانسور خود خریداری کنید.